Nowości
A A A

Wszystkie kable HDMI są takie same? Dowiedz się dlaczego nie warto przepłacać

2011-04-29 16:51:04, Mariusz Koryszewski
Jaki kupić kabel HDMI? Przed tym problemem staje chyba każdy użytkownik nowego telewizora. Producenci TV nie dodają przewodów HDMI, więc każdy musi taki kabelek zakupić sam. Problem w tym, że ich ceny są bardzo rozpięte - za HDMI zapłacimy od kilkunastu aż do kilkuset zł. Skąd taka rozbieżność? Czy tanie kable wyświetlają gorszy obraz i dźwięk niż te droższe? Producenci kabli HDMI często twierdzą, że droższe znaczy lepsze. Ale czy tak jest faktycznie?
Od dawna trwa o to spór. Czas go rozwiązać. Geoffrey Morrison z serwisu Cnet postanowił to sprawdzić. Po dokładnym zagłębieniu się w temat, Morrison stwierdził, że drogie czy tanie kable HDMI - w istocie wszystkie są... takie same. Koszmarnie drogie kable HDMI w wyświetlanej jakości obrazu niczym nie różnią się od tanich kabli HDMI za parę zł. Cała reszta to marketingowy “lans". Dlaczego więc ludzie uważają, że droższe kable są lepsze? To pozostałości po starych analogowych czasach gdy faktycznie tak było.

HDMI - jak przesyłany jest zapis cyfrowy?

Standard HDMI wykorzystuje tzw. Transition Minimized Differential Signaling (TMDS). Zakłada on, że jedynki i zera w materiale źródłowym (np. w odtwarzaczu Blu-ray) nie są dokładnie tymi samymi zerami i jedynkami, które telewizor wykorzystuje do wyświetlania obrazu. Zanim sygnał zostanie wysłany przez kabel HDMI do telewizora, jedynki i zera zostają inaczej poukładane np. zamiast naturalnego zapisu 10101010, transmisja może wyglądać np. tak 11110000. Telewizor podobno łatwiej odczytuje ten drugi zapis. Druga ważna rzecz w TMDS to fakt, że w kablu dwoma kanałami są wysyłane dwie identyczne wersje danych. Jeden z nich to sygnał właściwy, a drugi to kopia zapasowa. Telewizor składa obraz z tego pierwszego sygnału, a potem porównuje z kopią zapasową i w razie czego likwiduje jakiekolwiek różnice w obrazie, które się pojawiły.

Przekrój HDMIPrzekrój HDMI

Cyfrowy obraz się nie zmienia

W praktyce oznacza to, że jeżeli z kablem jest coś nie tak, to w ogóle nie wyświetli on obrazu. W każdym innym przypadku obraz będzie taki sam. Obraz po HDMI nie może mieć więcej szumów, mniejszej rozdzielczości, gorszych kolorów - piksele się nie zmieniają. Obraz jest albo go nie ma. Zasada zero-jedynkowa. Taka jest zaleta cyfrowego zapisu.

Zakłócenia w obrazie? Tak, ale powyżej 15 metrów...

Owszem, zakłócenia mogą się pojawić, ale ...dopiero na długich dystansach - przy kablach powyżej 15 metrów. A ilu z nas używa tak długich kabli? Wyglądają one jak płatki śniegu na ekranie, ale nawet przy tak długich kablach zdarzają się one niezwykle rzadko.

Śnieg  na ekranie (fot. G . Morrison)Śnieg na ekranie (fot. G . Morrison)

Dźwięk się nie zmienia, jest albo go nie ma

Niektóre firmy twierdzą, że ich kable oferują lepszy dźwięk, ale według serwisu Cnet, to także nieprawda. Obojętnie jaką ścieżkę audio puszczamy po bitstreamie, dźwięk, który dociera do amplitunera czy telewizora jest identyczny jak na płycie z filmem (tak jest w DTS HD czy Dolby True HD i innych formatach dźwięku). Jeżeli coś jest zepsute, to wtedy (podobnie jak z obrazem) dźwięk w ogóle nie przechodzi. Teoretycznie wyjątkiem jest tylko PCM, który może czasami być narażony na utraty jakości, ale PCM używamy bardzo rzadko.

Standard Speed i High Speed czyli obsługa rozdzielczości

Kable HMDI dzielą się na Standard Speed (obraz do 1080i) oraz High Speed (obraz do 1080p czyli Full HD). Co ciekawe, te pierwsze kable cęsto rownież potrafią przenieść 1080p, choć nie mają tego w certyfikacie.

Ile Hz przechodzi przez kabel?

Niektórzy producenci twierdzą, że ich kable potrafią przekazywać 240Hz albo 120Hz. To nieprawda. Najwyższy transfer obrazu w naszym domu (nie z komputera) czyli Blu-ray 1080p/60 to tylko 60 Hz i tyle przechodzi przez każdy kabel. 120 czy 240Hz wytwarza już sam telewizor.

HDMIHDMI

Kupuj tylko tanie kable HDMI

Sprzedawcy proponują Ci drogie kable HDMI? Po prostu chcą Cię naciągnąć. Nie przepłacaj. Absolutna większość z nas nie potrzebuje kabla HDMI powyżej kilku metrów, a w takim przypadku nawet najtańszy kabel HDMI przekaże idealny obraz i dźwięk. Co więcej, większość tanich przewodów na długich dystansach też sobie poradzi. Jeżeli płacisz więcej niż 20 zł za krótki kabel HDMI, to znaczy, że przepłacasz.

Źródło: Cnet

Ocena:
Twoja ocena:
Komentarze (96) dodaj komentarz
  • Marek 
  • 27-08-2014 13:18
Wczoraj kupiłemm kabel Sony HDMI 1.4 ......słaby obraz ,lekko rozmyty , kolory troche wyblakłe . Zamieniłem na stary mój topowy 5letni I różnica duża , widczna natychmiast . Nie pisze marki kabla by niebyć posądzonym o jakąś reklame itd . Ci którzy pisza żę niema róznicy są albo ślepi lalbo mają słaby sprzęt . Różnica jest ewidentna ....... Mam Panasonica ZT60 I blu ray Denon 3800...... z cyfrowego polsatu też widoczna natychmiast
  • cena 
  • 23-01-2014 10:46
Różnica w cenie to różnica w trwałości, najtańsze słabo kontaktują, mogą przerywać transmisję, wtyczki szybko się zużywają, a złe wyginające się styki mogą uszkodzić gniazdo - i mamy gotową naprawę sprzętu.
  • bodo 
  • 20-01-2014 00:27
miałem kabel HDMI -DVI za 16 zł i mam obecnie za 666 zł firmy ULTRALINK , różnicy zero
  • cadet 
  • 16-01-2014 22:03
Ja z doświadczenia napiszę tak: różnica jest, nie duża - ale jest. Po pierwsze słaby kabel wystarcza przeważnie na krótki okres ( ok 1-3 lat) i się psuje. Po drugie u mnie jakość obrazu na kablu za 20 zł i kablu za 120zł jest zauważalna gołym okiem, także niech nikt nie pisze że różnicy nie ma, bo jeszcze ślepy nie jestem.Po trzecie należy kupować z głową, nie rzucać się na kabel 1m za 300zł bo dobry kabel można kupić za 80-120zł, a chińszczyznę za parę złotych.
  • KINOMANIAK 
  • 13-01-2014 11:29
KUPIŁEM HDMI 10 m ZA 62 ZŁ BO INNEGO NIE MOGŁEM ZNALEŻĆ OBRAZ BYŁ OK NIESTETY PO TRZECH DNIACH URWAŁA MI SIĘ KOŃCÓWKA OPRÓCZ TEGO MAM TRZY PRZEWODY HAMA 1,5 M PO 80 ZŁ ZA SZTUKĘ MAM JE OD 5 LAT WYSTARCZY TYLKO SPOJRZEĆ NA MATERIAŁ Z JAKIEGO ZOSTAŁY WYKONANE I WIEM ZE WARTO DAĆ TROCHĘ WIĘCEJ KASY BO JAKOŚĆ WYKONANIA DAJE GWARANCJĘ NA DŁUGIE LATA
  • Jacek 
  • 26-09-2013 19:47
Witam, mam panasonica LEDA. Co do kabli to oczywiście racja nie ma co przepłacać, natomiast mam problem z obrazem. To znaczy co do obrazu - kolor jasność , kontrast, ostrość itp nie mam uwag, natomiast obserwuję zjawisko, że przy scenach z szybko poruszającym się pierwszym planem, zarówno w lewo jak i wprawo, jeśli jest to np. osoba, samochód it., przy konturze pojawia coś takiego jak" warstwa rozgrzanego powietrza". Jeśli to jest błąd obrazu jak to nazwać, ajeśli nie to co to jest.
  • AVstore 
  • 20-09-2013 14:46
nie zgodzę się z opinią że każdy kabel HDMI jest taki sam. Proste porównanie: sprawdzić przewód 20m za 100zł i 20m za 400. jestem przekonany że ten za 100zł nie poda obrazu 3D ;]
  • Uran91 
  • 05-07-2013 11:57
ja osobiście zapatrzyłem się w kable connectionlab-hdc-01-premium-1m-hdmi-cable ceny naprawdę niski 1m 69zł 15m 369zł. Podłączone od projektora SONY z 3D działa bez zarzutu (montowany w ścianie) Słyszałem też że przewody LINDY: Kabel (przewód) HDMI High Speed LINDY 41117 15 m są też bardzo dobre
  • deska 
  • 29-12-2013 21:43
Zgadzam się, też mam Connection LAB i to te najdłuższe (15m) i nie miałem żadnego problemu z przerywaniem sygnału itd. O Lindach też słyszałem dobre opinie. Sam mam jeszcze Prolink i też sobie chwalę.
  • stach 
  • 26-01-2013 16:00
fajny kabelek PureLink ProSpeed silver HDMI 1 m, cena 170zł, żyły posrebrzane, chyba najtańszy kabel z posrebrzanymi żyłami, inne firmy życzą sobie od 500 do nawet 1500 pln.
  • berek 
  • 31-12-2013 16:35
Też mam Prolink i zgadzam się, że za tą cenę nic lepszego się nie znajdzie.
  • melon 
  • 27-01-2014 18:29
A to na pewno:)Prolink to chyba idealne kable, jakie można znaleźć w PL: wytrzymałe, działają bez zarzutu (zależnie od typu i długości ofc), cena wspaniała;)
  • flau 
  • 26-01-2013 15:52
mam kabel HDMI firmy Inakustik model Darkblue 1,5 mb , dobre i estetyczne wykonanie, cena 90 pln.
  • Luckymag 
  • 12-12-2012 13:54
Stara dyskusja, ale się na koniec wpiszę. Moje doświadczenia są takie, że tani kabel HDMI jest świetny, ale krótko. Po jakimś czasie nawet zupełnie nie dotykany przerywa jak się mocniej tupnie. Związane jest to prawdopodobnie z utlenianiem miedzi niezabezpieczonej na całej długości srebrem.
  • aaa 
  • 04-11-2012 12:46
To nie prawda że wszystkie kable są takie same .Kupiłem dawno, pare lat temu kabel hdmi i niebyłem zbyt zadowolony obraz miałem przyciemniony na satelicie .Teraz kupiłem nowy kabel drozszy i na tym tunerku sat obraz się znacząco rozjasnił ,czyli kabel hdmi miał w pływ na poprawę czy rozjaśnienie obrazu taka prawda.Ten kto pisze że wszystkie kable są takie same to bezszczelnie kłamie.
  • nick... 
  • 06-03-2013 21:41
lol... Twój post jest nieprawdą - medium transmisji cyfrowej nie ma wpływu na sam sygnał cyfrowy, a już na pewno nie ma wpływu na ciemny/jasny obraz. Albo sygnał cyfrowy dochodzi do urządzenia albo nie. I jedyny argument to potencjalne utlenianie przewdonika.. ale i tak to nie spowoduje, że wybierał będę drogie kable, ponieważ i tak bardziej opłacać będzie mi się kupno kilku kabli tańszych na przestrzeni kilku lat..
  • rychu 
  • 30-10-2012 21:40
dlaczego nie działa mi połączenie laptopa z telewizorem przez kabel hdmi
  • rychu 
  • 30-10-2012 21:40
dlaczego nie działa mi połączenie laptopa z telewizorem przez kabel hdmi
  • kosiu 
  • 24-10-2012 15:12
zapomniałem napisać ze za jedyne 40zł
  • kosiu 
  • 24-10-2012 15:11
kupiłem kabel hdmi 10m.firmy kraftmann--tv n,laptop bez zarzutów
  • wiola23 
  • 05-09-2012 19:07
jak mam kabel hdmi i nie mam na nie których kanałach glosu
  • kosiu 
  • 24-10-2012 15:13
też tak miałem,ale wystarczyło przywrócić ustawienia fabryczne w dekoderze tv-n
  • gracz 
  • 14-08-2012 17:39
przy oglądaniu tv można używać tanich kabli bo w jamej jakości obrazu różnic nie ma natomiast grając on line na xboxie 360 przy dużej rozpierdusze obraz na tanim kablu hdmi czasami przycinał więc wypróbowałem kabel QED za 100pln jest lepiej żadnych przycinek ale jakość samego obrazu taka sama.
  • saimon216 
  • 13-08-2012 11:57
Ja powiem tak... Pan Instalator AV mówi dobrze a wy sie nie znacie a wypowiadacie... Dla was niema różnicy bo wy się na tym nie znacie a dla kogoś kto ma o tym pojęcie i jest "Koneserem Obrazu" jest różnica... Kabel za 10zł nawet w 0.001% nie dorównuje kablowi za 300zł...
  • nie lubię idiotów 
  • 05-10-2012 17:39
idiota
  • wola 
  • 06-11-2012 12:02
Może odrobine grzeczniej bo nikt tu nie jest Twoim kolegą którego możesz obrażać. Paza tym podstwy w szkole średniej, każdy metal inaczej przewodzi prąd, wygląd i zastosowanie może identyczne, jednak wykonanie i jakość robi różnice. Ale skoro Tobie nie robi to różnicy to równie dobrze możesz karoserie samochodu wykonać sobie z plastiku, wygląd ten sam, funkcja ta sama, ale jednak juz nie chroni jak metal. Przemyśl to i się dokształć by się wypowiedzieć. A jeśli masz zamiar podwarzać moje słowa to już na wstępie informuje że jestem dźwiękowcem, więc na kablach się nieco znam.
  • linuxiarz 
  • 05-08-2012 21:56
ja kupiłem w kerfurze 1,5m za 8.99 :) pod ps3 i działa świetnie :) a kumpel kupił dedykowany pod ps3 1,5m za 250 zł różnicy w obrazie nie ma żadnej :) więc nie przepłacajcie jedyna widoczna różnica jest tylko w samym kablu mój jest cięki wygląda jak kabel pod usb a jego kabel jest gruby wygląda jak kabel koncentryczny do kablówki i jest czymś opleciony ale chyba za wygląd kabla sie nie płąci prawda :) a transmisja obrazu identyczna :) więc cyba lepij wydac 8.99 niż 250 :P
  • Elektronik 
  • 28-07-2012 11:28
Ty, instalator AV zwyczajnie gadasz głupoty.
  • Instalator AV 
  • 15-06-2012 16:58
Dlaczego więc tanie kiepskie kable zrywają często sygnał i szatkują obraz. Co z zakłóceniami EMI ? Autor nie wspomniał ani słowem o ilości i jakości ekranów w kablu, a jest to bardzo istotny aspekt konstrukcyjny - smog elektromagnetyczny występuje przecież niemal w każdym pomieszczeniu. Zadnej wzmianki również na temat solidności wykonania wtyków i przekroju AWG żył przewodzących. Bzdurą jest także stwierdzenie, ze problemy pojawiają sie dopiero przy dłuższych kablach powyżej 15 m. Z doświadczenia wiem, że większośc tanich kabli nie sprawdza się nawet przy krótkich odcinkach a "sznurki" za kilkanaście PLN z czasem ( czyt. szybko ) tracą swoje parametry RLC poprzez utlenianie się przewodnika wykonanego nierzadko z miedzi, która z OFC nie ma wiele wspólnego. Warstwa tlenku miedzi nie przewodzi prądu i zmniejsza efektywny przekrój. Profesjonalne kable są z tego powodu dodatkowo posrebrzane. Sygnał HDMI jest zbyt kompleksowy i wrażliwy. Na dobry kabel trzeba zatem wydac większe pieniądze. Przesadą są setki lub tysiące złotych za np. odcinek 1 m, ale ... system AV będzie funkcjonowal tak dobrze jak jego najsłabsze ogniwo. Sugeruje tutaj także zerknięcie do rankingów kabli HDMI w prasie fachowej. Syrenką i Porsche tez dojedziesz do celu, liczy się jednak komfort jazdy, jakośc drogi, bezpieczenstwo... Autostradą jednak oba pojazdy dotrą szybciej. Tak jak bity w dobrym kablu High Speed. Bezpieczniej jest zatem kupic lepszy kabel. Reasumując, artykuł nie wnosi przekonujących argumentów do tematu. Poza tym, tanie kable często nie posiadają adekwatnych certyfikatów i licencji organizacji HDMI. Ich sprzedaż, testy w magazynach AV są więc nielegalne.
  • Michal 
  • 11-06-2012 00:45
Dość dziwnie wygląda opis pinów kabla. Porównałem z innymi i jest błędny. Prawidłowy (chyba, taki jest też na innych stronach) jest w wikipedii.
  • Piotr 
  • 24-05-2012 14:49
Dwumetrowy kabel kupiłem w markecie za 8.99 zł. Produkcja Ch.R.L. oczywiście (Made in China jak kto woli). Po lekturze zaoszczędziłem jakieś 40 zł. Dziękuję.
  • radek 
  • 01-04-2012 23:33
Kupiłem kabel za 12zł obraz jest ok wszystko działa swietnie,nie dajcie się naciagac na drogie kable. Moim zdaniem to głupota.
  • nick... 
  • 21-04-2012 07:24
???????? ???? ??????????? ?? ?????? ???????????? ????????? HTML ????: var RecaptchaOptions = { theme : 'red', lang : 'en' , tabindex : 5 }; #submit {display:none;}
  • seba. 
  • 23-02-2012 16:41
Jezeli to komus pomoze to ja kupilem kabel HDMI za 9.90zl w "kerfurze" do ogladania N tewizji,a mam obiornik z HD READY i jakosc obrazu jest bardzo dobra,a programy w HD sa mega dobre! Pozdrawiam wszystkich.
  • aga 
  • 01-01-2012 19:13
mam pytanie.Mam pl lapka a obecnie mieszkam w niemczech.Posiadam niemieckiego Windowsa 7 i po podlaczeniu kabla hdmi lapek tv nic nie dziala i nie moge ogladac filmow przez tv.Czy ktos moze mi pomoc i poradzic co mam zrobic?
  • Znawca 
  • 14-03-2012 18:40
Musisz w środku kabla wstawić moduł tłumacza na niemiecki wtedy będzie działać poprawnie, sam tak miałem.
  • ASIA 
  • 29-11-2011 19:45
DZIEKI WAM KOLEDZY KUPUJE TANSZY ZAOSZCZEDZILEM DZIEKI WAM HWALA WAM ...........
  • Znawca 
  • 14-03-2012 18:36
Musisz w środku kabla wstawić moduł tłumacza na niemiecki wtedy będzie działać poprawnie, sam tak miałem.
  • ASIA 
  • 29-11-2011 19:45
DZIEKI WAM KOLEDZY KUPUJE TANSZY ZAOSZCZEDZILEM DZIEKI WAM HWALA WAM ...........
  • Marantz&MonitorAudio 
  • 21-11-2011 12:10
Jesli ktos nie zna podstaw teoretycznych dotyczących obwodów analogowych i cyfrowych oraz chocby zarysu metod transmisji danych cyfrowych - bedzie kupowal przewody do transmisji sygnalu cyfrowego nawet za tysiace zlotych. Tego sie nie zmieni. Producenci i marketingowcy doskonale o tym wiedza.
  • Teli 
  • 01-10-2011 10:42
Przewód Panowie, przewód..
  • JanDea 
  • 27-05-2012 10:08
A najlepiej przewód w zwodzie :)
  • pabloss 
  • 20-09-2011 22:51
A ja jutro sprawdzę dwa kable HDMI jeden za 180 zł a drugi za 24 zł i dam odpowiedz.Ale raczej różnicy nie bedzię,bo roznice widac na kablu dopiero po 5 m dł
  • nick... 
  • 02-01-2012 12:37
A million thanks for posting this inofrmaotin.
  • nick... 
  • 02-01-2012 17:40
k91zmT ajdqcffavkhp
  • nick... 
  • 04-01-2012 20:34
63Pr48 zonnwkijbhsw
  • Jack 
  • 13-09-2011 14:24
Co za idiota pisał ten artykuł? Jak można napisać coś tak bzdurnego, jak to zdanie "Druga ważna rzecz w TMDS to fakt, że w kablu dwoma kanałami są wysyłane dwie identyczne wersje danych."? W transmisji HDMI nie są przesyłane żadne kopie danych. Sygnał jest wyposażony w nadmiarowe bity korekcyjne, ale w przypadku danych wizyjnych są to tylko 2 bity do każdych 8 bitów danych. Nie ma mowy o żadnych kopiach sygnałów.
  • nick... 
  • 02-01-2012 08:24
Keep it cmnoig, writers, this is good stuff.
  • Piotr 
  • 05-09-2012 10:49
W artykule wystąpiła tylko pewna nieścisłość, bowiem faktycznie przesyłana jest kopia sygnału tyle, że w przeciwfazie - po to by po odwróceniu sygnału i jego zsumowaniu (w odbiorniku - np. amplitunerze lub TV) zniwelować zakłócenia elektromagnetyczne, które "zaatakowały" kabel (niepożądany, obcy sygnał). Już sam skrót (TMDS) praktycznie o tym mówi :)
  • markaus 
  • 13-08-2011 11:10
Samochody też są takie same. Mają cztery koła, silnik, kierownicę. A jednak Mercedes to nie Fiat 125p
  • nick... 
  • 21-12-2011 08:44
Powiedział co wiedział, bo kupił metrowy przewód HDMI za 200 zł. i musi się dowartościować :-)
  • nick... 
  • 14-03-2012 03:51
Prawdopodobnie takie same, jak prf3ba złożenia do sądu pozwu, przez pewnego srgtynepo łodzianina, przeciwko Edycie Gf3rniak, po jej słynnym odśpiewaniu hymnu Polski na mistrzostwach w Korei. Rzeczony obywatel poczuł się zbulwersowany wystąpieniem pani Gf3rniak i zażądał od niej kilkudziesięciu tysięcy złotych tytułem zadośćuczynienia za poniesione straty moralne. W Stanach Zjednoczonych by to przeszło i niewykluczone, że taki spryciarz byłby ustawiony do końca życia. W Polsce sprawa umarła śmiercią naturalną, a media wyciszyły ją zupełnie po jednorazowym odnotowaniu nietypowej jak na polskie warunki fanaberii.
  • miś 
  • 20-07-2011 09:29
Autor zapomniał napisać jeszcze o trwałości kabla. Jeżeli raz wpinami w TV i on sobie tam siedzi to ok. W innym przypadku tanie HDMI sie szybko zużywa.
  • turbospec 
  • 14-03-2012 17:06
najlepszym przykladem sa sluchawki - dobre ale wciaz w miare tanie kosztuja minimum 50zl, na bazarze za 20zl kupie ruskie podrabiane i pewnie montowane przez chinczyka pod lada 4 sztuki, po pierwsze nawet jesli ktorys z tych 4 sztuk jest na starcie popsuty, to pozostale 3 starcza mi na dluzej niz jeden za 50+ zl
  • Tomek 
  • 14-07-2011 12:02
Wszystkie te zlocenia i szokujące haselka na pudelkach to pic na wodę. Mialem porównanie kabla za ~5€ i 150zl. Oba dzialaly wyśmienicie. I to prawda - w Niemczech jest lepsza kablówka niż TVN/Polsat z N czy Cyfra+. Jest to moje subiektywne zdanie, ale mam powody by tak twierdzić, bo obie telewizje mialem przyjemność oglądać.
  • czlowiek 
  • 13-07-2011 20:19
co za dziecko to pisało... Już na Wikipedii mniej kłamią niż w tym arykule
  • asd 
  • 12-07-2011 10:19
Najpierw to chyba trzeba zrobić u nas studia tv żeby uzyskać obraz fullhd a i nawet HD bo to co puszcza polsat.... a potem martwić się kablem. Proponuję zerknąć na np niemiecką tv nie HD a obraz mają ładniejszy niż u nas polsat,c+,w N nie wiem,ale skoro idzie to z tego samego studia np tvn .....
  • ~Jack 
  • 28-06-2011 11:22
Czy redakcja PC World naprawdę nie widzi, że autor tego artykułu bredzi? To są bzdury: Druga ważna rzecz w TMDS to fakt, że w kablu dwoma kanałami są wysyłane dwie identyczne wersje danych. Jeden z nich to sygnał właściwy, a drugi to kopia zapasowa. Telewizor składa obraz z tego pierwszego sygnału, a potem porównuje z kopią zapasową i w razie czego likwiduje jakiekolwiek różnice w obrazie, które się pojawiły.
  • nick... 
  • 02-01-2012 11:39
I'm impressed! You've mnagaed the almost impossible.
  • nick... 
  • 13-06-2011 10:40
laserdesign nie błaźnij się dziecko - miałes błąd hdcp bo dekodery n tak maja jak najpierw włączysz dekoder a potem tv....
  • nick... 
  • 25-07-2011 08:18
Przy droższym kablu mogę włączać w jakiej kolejności chcę. Co z tego, że na TV przez chwilę pokazuje się błąd HDCP, jak po kilku sekundach znika i mam obraz. Przy tanim kablu tego nie ma.
  • nick... 
  • 02-01-2012 05:53
Hey, subtle must be your mdlide name. Great post!
  • ~laserdesign 
  • 15-05-2011 10:04
żal.pl Na tanim kablu z Media Marktu nie mogłem połączyć dekodera n i telewizora. Pokazywało błąd HDCP. Podłączyłem 4x droższy markowy kabel i nie ma problemu.
  • Hakerpawel 
  • 09-05-2011 15:41
A na allegro takie kabelki za 4zl sa :).
  • mk1981 
  • 08-05-2011 16:35
słuszny temat...niepotrzebnie przepłącać
  • plisken 
  • 05-05-2011 10:47
http://allegro.pl/kabel-hdmi-hdmi-1m-100cm-pozlacane-koncowki-2602-i1460033662.html 4 takie kable i wszystko śmiga jak ta lala na 1080p/60Hz :)
  • Leopold 
  • 04-05-2011 16:38
ponieważ jakość to zestaw cech fizycznych a cena to pojecie abstrakcyjne to w każdej dziedzinie możemy poprawiac jakość do pewnej wartości (wspomniane cechy fizyczne) co zazwyczaj wiąże się z wiekszymi kosztami a więc i ceną, dalszy wzrost ceny (którą ogranicza jedynie nasza wyobraźnia i zamożność odbiorcy) nie wiąże się już ze wzrostem jakości. Pozostaje określenie przy jakiej kwoćie jakość już na pewno nie rośnie.
  • mlody79 
  • 04-05-2011 13:46
artykuł nie do końca jest prawdziwy... mam w domu kabel supermarketowy za 10zł... i obraz się na nim przycina..
  • andrzej 
  • 03-05-2011 11:13
Kupiłem najtańszy jaki był.2m za 49 PLN.NIestety do najtańszych nie mam zaufania a to z powodu niskiej jakości ich wykonania.Zdarzały mi się przypadki przy kablach analogowych,że rozsypywały się wtyczki podczas normalnego użytkowania jak i też urywały cieniutkie przewody użyte dla oszczędności
  • mcgravier 
  • 02-05-2011 11:53
mam kabel HDMI za 18,50zł, działa wyśmienicie, obraz nie ma żadnych zacięć, błędów, wszystko działa perfect Wyjaśnijcie mi dlaczego miałbym kupować droższy?
  • lolo 
  • 30-01-2014 20:49
nie będziesz miał zacięć w kablu HDMI... koledzy już tłumaczyli tutaj milion razy jak działa cyfrowy przekaz. Ja mam nieco droższy Prolink ale też działa bez zarzutu, tańszych boję się nie ze względu na "zacięcia i błędy" tylko raczej na to, że kabel mi się ułamie, pęknie itd.
  • eMDe 
  • 01-05-2011 11:36
Ale masa osób tutaj komentujący dała się ładnie zmanipulować przez marketing. :) super ktoś zarabia a durnie tracą.
  • ~Leon 
  • 01-05-2011 08:09
@ R@V Pewnie, że częstotliwości w kablu są wyższe. Mogą dochodzić do 340MHZ w HDMI 1.4 Tyle, że w artykule chodziło o częstotliwość odświeżania obrazu, która przy "niekomputerowym" odtwarzaczu wynosi 50 lub 60Hz, a wszystkie wyższe częstotliwości są generowany przez sam telewizor i jakość kabla nie ma tu żadnego wpływu. Co do samej jakości kabla - pewnie można kupić kabel, który od nowości będzie generował "śmieci" w obrazie. Ale to skrajność. Przy krótkich kablach słabe luty nie będą największym problemem. Jeśli gdzieś powstaną zakłócenia, to na styku wtyczka-gniazdko. To zawsze jest najsłabsze ogniwo. Oczywiście, droższy kabel, to lepsze ekranowanie (przy częstotliwościach rzędu setek MHz istotne), lepsze wykonanie mechaniczne (nie rozleci się, nie powyginają się styki), ale sprzedawanie kabli za setki złotych za metr to zwykłe oszustwo i wykorzystywanie ludzkiej głupoty.
  • ~solo 
  • 30-04-2011 23:38
@AdamB - to wroc do tej szkoly, bo cos slabo Ci poszlo. Nie myl _standardu_ HDMI z jakoscia kabla.
  • nick... 
  • 02-01-2012 05:01
Kick the tires and light the fires, probelm officially solved!
  • R@ 
  • 30-04-2011 19:13
Jeśli chodzi o ilość Hz przechodzących przez kabel, to niestety nie jest prawdą, że jest to jedynie 60Hz, bo wtedy nie byłoby żadnego problemu jeśli chodzi o niedopasowania impedancyjne, jakość lutów, które powodowałyby zwiększenie tłumienia sygnałów a w konsekwencji, przekłamania obrazu tudzież zawieszanie się odbiornika i "rwanie" wizji, lub wręcz brak wizji. Zgodnie ze specyfikacją techniczną portu/sposobu przesyłu to owa częstotliwość jest zdecydowanie większa i jest liczona jednak w MHz, bo na 60Hz ciężko byłoby przesłać ilość tak potężną ilość danych jaką przewiduje specyfikacja... do której dorzucam źródła. http://www.ehow.com/list_7650891_hdmi-specifications.html
  • nick... 
  • 12-03-2012 09:20
Właśnie. Chcenie to informacja że tego nie mamy. Jest to pocuzcie braku. A dostajemy to co odczuwamy. Wiec jesli odczuwamy brak czegos, to dostawjemy jeszcze wiecej braku tego czegos. Ja juz tez dlugo myslalam jak to wytlumaczyc. I chyba cale niezrozumienie tkwi w slowie chcieć .Jeśli chciec oznacza odczuwanie braku tego czego chcemy to jest to rzeczywiscie odwrotny skutek. Natomiast jesli cciec oznacza odczuwanie posiadania tego czegos czyli wlasnie wiary ze to jest nam juz przypisane i ze juz to sie realizuje ( zanim poprosisz bedzie Ci dane -czy jakos tak Jezus powiedzial), wdziecznosci za to ze to jest juz nam dane (tylko tego jeszcze nie widzimy w swiecie fizycznyum bo to jest z opoznieniem), i oczywiscie dzialaniem wlasnie w kierunku realizacji posiadania tego czegos, to wtedy jest to zdrowe chcenie i ono nas przybliza do tej rzeczy. Tak ja to rozumiem. Rita napisz czy poprawnie? A odnosnie dostawania tego co odczuwamy: Tym ktorzy maja zostanie dane jeszcze wiecej, a Ci ktorzy nie maja zostanie zabrane nawet to co maja . Chodzi o to, ze osoby, ktore cos posiadaja (np. pieniadze), posiadaja rozniez uczucie posiadania tego, wiedza ze to maja i odczuwaja istotnie uczucie obfitosci tego a skoro odczuwaja obfitosc to dostaja jej wiecej natomiast osoby, ktore nie maja (np. pieniedzy), ciagle odczuwaja brak tego, wiec dostaja wiecej tego co czuja, a wiec innymi slowy cagle po dupie ich zycie kopie,,,,, WYJŚCIE? -> zaczac byc wdziecznym za to co masz . nawet jak tego jest niewiele . :D W przeciwnym wypadku, stracisz nawet to co masz.
  • nick... 
  • 14-03-2012 06:31
Fux, rzeczywiście jest prof Ventulani chyba yedjna osoba z tytułem prof ktf3ra twierdzi że trawa jest nieszkodliwa całe życie zajmował się psychotropami, nie wiem co przyjmował (twierdził kiedyś że w latach sześćedziątych wszyscy studeci ćpali amfetaminę z apteki )To że nie można przyjąć śmiertelnej dawki THC jest pewnie prawdą i co z tego? Sam pewnie zauważasz że alkohol jest groźniejszy przez długotrwały wpływ na człowieka niż przez to że jakiś baran zapije się jednorazowo na śmierć (takich przypadkf3w jest może sto na rok a uzależnień i tragedii związanych z używaniem są miliony). Piotr, jeśli jesteś gościem ktf3ry będzie przyjmował narkotyki kilka razy w roku od okazji do okazji, i się nie uzależnisz, to rzeczywiście bierz i nie pękaj.Tylko narkotyki tak nie działają tak jak papierosy ilu ludzi prf3bowało popalać rekreacyjnie, weekendowo, od okazji do okazji??? pewnie wszyscy i czym to się kończy? w 95% uzależnieniem, paleniem przez dziesięciolecia, wydaniem mnf3stwa kasy, a często i rakiem. A jeśli ktoś twierdzi że nikotyna uzależnia szybciej i bardziej to odpowiem że za to nie wywołuje schizofrenii, deprech, nie rozbija związkf3w (chyba że kto pali w łf3żku itd.Co do alkoholu rzeczywiście znam setki ludzi pijących alkohol okazyjnie przez całę życie dla ktf3rych alkohol nie jest żadnym problemem. (oczywiście znam i odwrotne przypadki ale ich jest mniej). Natomiast nie znam osf3b biorących narkotyki przez całe życie i nie mających z tym problemu może Ty znasz ? jeśli tak to podziel się tą wiedzą.Pozdrawiam.Co to twierdzenia często lansowanego że marihuana to nie narkotyk tylko lekka używka dla mnie jest to tylko twierdzenie zagorzałego konsumenta, a porf3wnywanie jako używki do kawy jest czystą głupotą. Pozdrawiam
  • Alii 
  • 21-04-2012 23:55
Niestety, reporterzy od jekiagoś czasu są znani z niedokładności. Jestem nauczycielem i dla nich rf3żnica pomiędzy nauczycielem kontraktowym (wystarczy rok pracy) a dyplomowanym (+/- 10 lat pracy) nie istnieje, a co za tym idzie wysokość zarobkf3w. No i niedawno dowiedziałem się z gazety jakoby zarabiam nawet i 3000 brutto, podczas gdy z trudem osiągam połowę z tego, ale pracuję tylko 2 latka, więc kto wie czy wytrzymam do tych 10ciu lat:/
  • nick... 
  • 24-04-2012 05:41
Prawdopodobnie nie ma na to żadnych szans. Prawdopodobnie prawdopodobieństwo by było praodwpodobne, że to zdanie jest sensowne jest mało praodwpodobne.W tekście jest zapytanie o eksperymenty. Znam wiele przypadkf3w eksperymentf3w amerykańskich naukowcf3w na studentach, z ktf3rych wynika wiele sensownych rzeczy, np. konformizm (kreski na kartce same się zmniejszały) itp. Takie gdybanie i uprawdopodobnianie na pewno nie posuwa naprzf3d, ani nic nie wyjaśnia.
  • R@ 
  • 30-04-2011 14:12
primo. Sygnał cyfrowy w przewodzie HDMI nie idzie dwiema żyłami ten sam i nie jest porównywany. Jest przesyłany różnicowo i tak też jest odczytywany, co oznacza, że zakłóceń być nie powinno. Secundo. TMDS oznacza, że zapis 11110000 zostanie zamieniony na 101010101, po to, żeby odbiornik nie miał przestojów synchronizacyjnych i mógł być synchronizowany również, sygnałem odbieranym. Ponad to, to że sygnał jest cyfrowy nie musi oznaczać wcale, że po podłączeniu byle czym wszystko będzie ok. Otóż Interferencje, zakłócenia i niedopasowania impedancyjne również mogą dawać o sobie znać i "opóźniać" odbiornik, który widząc to na swoim wejściu może podjąć błędną w związku z tym decyzję np. o kolorze. Wniosek płynący z artykułu powinien być jeden. Otóż, zawsze warto w tym względzie zachować umiar. Droższy przewód oznacza wyższą jakość wykonania, dłuższą żywotność przewodu pod względem mechanicznym czyli przewód trudniej będzie złamać.
  • nick... 
  • 02-01-2012 12:43
I am froveer indebted to you for this information.
  • AdamB 
  • 30-04-2011 13:05
Linksys Doczytałem, dlatego napisałem, że chodziło o 1080p/60 dd - musisz się jeszcze wiele nauczyć
  • dd 
  • 30-04-2011 12:08
Jest napięcie albo go nie ma, czyli 1 albo 0, i nieważne czy to bedzie na drucie z aluminium czy miedzi.... Błedy mogą jedynie powstać przy długich kablach, bo straty napięcia na aluminium bedą większe niż na miedzi i przez to poziom 1 czy 0 może być źle rozróżniany
  • jotgie 
  • 30-04-2011 11:52
Ostatnie stwierdzenie jest kompletnie nietrafione! Dochodzi jeszcze jakość kabla. Nawet jeżeli się zgodzić się z treścią artykułu (ale się z niektórymi stwierdzeniami nie zgadzam) to częste podłączanie np. laptopa wymaga dobrego kabla powiedzmy za ok. 100 zł chociażby z tego względu, żeby się podczas używania nie rozleciał! Nie wierzę, że kabel za 20 zł wytrzyma np. 200 podłączeń, rozwijania i zwijania.
  • Linksys 
  • 30-04-2011 11:47
@AdamB Chyba nie doczytałeś akapitu o częstotliwościach. Jest tam wyraźnie zaznaczone, że nie dotyczy komputerów!
  • AdamB 
  • 30-04-2011 11:01
Kompletne bzdury. Prawdą jest, że dobry kabel nie powinien kosztować kilkaset zł, ale już to, że kable się nie różną to bzdura. Kolejnym mit to, że sygnał cyfrowy przejdzie po każdym kablu - kłania się wiedza na poziomie technikum elektronicznego. Co prawda tylko raz zdarzyło mi się, że widziałem różnicę w jakości obrazu przy podłączeniu kiepskim i dobrym kablem ale... Jest jedno prawdziwe stwierdzenie w "artykule" "dźwięk jest albo go nie ma". Dla 1080p/60Hz powinno się używać kabli HDMI v1.4, Przy słabszych kablach obraz i dźwięk może się ciąć, za dużo danych. Osobiście miałem taką sytuację z laptopa na zestaw kina domowego. Wymiana kabla na lepszy i problem znika. Oczywiście można kombinować z niższym odświeżaniem. Generalna zasada im kabel grubszy tym lepszy, złocone styki czy dodatkowy oplot nie mają większego znaczenia.
  • lewy 
  • 30-04-2011 10:48
bzdury bzdury bzdury... Jak ktos pisze o technicznych mozliwosciach HDMI i TMDS zaklada sie ze ma jakas elementarna wiedze na ten temat. Odwooluje do popularnej Wikipedi oraz dla bardziej odwaznych http://www.google.co.uk/url?sa=t&source=web&cd=10&ved=0CGkQFjAJ&url=http%3A%2F%2Fwww.dybkowski.comule.com%2Fdownload%2Fhdmi%2Fhdmi_spec_1.3_gm1.pdf&rct=j&q=HDMI%201.3%20spec&ei=ssy7Td-XJY2LhQfFiaHUBQ&usg=AFQjCNFu0E62nnSyZ4dqYX1L2SvRa2kqZg&sig2=eQKMFiy4-RkU_97BEBfKBQ&cad=rja
  • nick... 
  • 02-01-2012 07:26
Hot damn, looking pertty useful buddy.
  • ~jabu74 - ekspert 
  • 30-04-2011 09:32
"...jedynki i zera zostają inaczej poukładane np. zamiast naturalnego zapisu 10101010, transmisja może wyglądać np. tak 11110000. Telewizor podobno łatwiej odczytuje ten drugi zapis." ubaw po pachy
  • Rick 
  • 30-04-2011 08:49
@ramos 1) Gratuluje ze dostales komputer 2) gratuluje jeśli tymbardziej karta graficzna po podpieciu jakiegokolsiek LCD lub Plazmy over hdmi zaproponuje ci wyższa wartość niz 60hz na wyjsciu :)
  • nazaropeth 
  • 30-04-2011 03:44
Jakiekolwiek twierdzenia, że droższy jest lepszy to pic na wodę osób nie zajmujących się zawodowo elektroniką cyfrową. Tak samo jak ściema dotycząca kabli SATA, że potrzebne są kable SATA-II bo szybsze od SATA I ;) Tak samo z kablami coaxial do przesyłu dźwięku - 0 i 1 nie potrzebują niewiadomo czego, żeby się pojawić w drugim urządzeniu!!! To nie analogowy wzmacniacz i odtwarzacz CD z wyjściem analogowym, że kabel ma coś więcej do powiedzenia.
  • olimp 
  • 30-04-2011 03:17
ramos: A masz filmy, które mają więcej niż 30fps? Czy może widzisz różnicę w płynności animacji między 60 a 120fps? Tak jak wspomniał… „nick” ;-) Tańsze kable są gorsze wytrzymałościowo. Tak więc zależy czy ma się zamiar go często przepinać, czy ma leżeć podłączony raz na wieki.
  • nick... 
  • 30-04-2011 02:10
Autor pominął jeden "drobiazg", a mianowicie zużycie. Tańsze kable będzie trzeba czasem poprawić w gniazdku (jak trochę zoksydują), oraz łatwiej się połamią przy częstym przepinaniu i wyginaniu (jak wszystko stoi podpięte na zawsze, to tego problemu nie ma). Ale to różnice chyba niewarte kilkuset zł... :)
  • nick... 
  • 30-04-2011 02:03
100% prawdy, nie dajmy się okradać
  • ramos 
  • 30-04-2011 01:58
osoba, która to pisała chyba w ogóle nie wie co to cyfrowe przesyłanie sygnałów.... marny poziom i żałosny wywód
  • 29-04-2011 22:51
"Najwyższy transfer obrazu w naszym domu czyli Blu-ray 1080p/60 to tylko 60 Hz i tyle przechodzi przez każdy kabel." W moim domu stoi komputer, a jak ostatnio sprawdzałem to ma on "troche" większe mozliwosci niz odtwarzacz BD...
  • Paul 
  • 21-04-2012 20:10
Review by Andrew J. Ventura for Rating: I just got the TV a couple of weeks a go and edeidcd to post my first review ever on Amazon, as well this is the largest purchase I've made. This is my first LCD purchase in a while, I've had a Pioneer Plasma that I've loved forever, but just moved to Boston and left the Pioneer back home. The picture is extremly clear, almost too clear, sometimes I feel like the TV shows are live action TV, which takes a bit to get used too. The features seem great. I read through some of the comments, I'm pretty sure the C8000 doesn't have WIFI, as it wasn't an option, but I had ethernet right behind the TV so I didn't dig super deep. The Internet options are great, can't wait to try netflix out. The Yahoo gadget bar is cool and the Internet TV seem great, first time I've had these options on a TV.I watched the masters in 3D, pretty cool, but your eyes get tired pretty quick, active 3D makes your eyes work more than passive 3d IMHO. I'm stuck with crappy comcast in my new building, so no 1080P coming through for other channels. I did the 3D combo and got monsters vs aliens. Wife and I watched a bit of it to check out the 3D. Way better quality than the Masters in 3D, but to be honest when I remember watching HDTV for the first time versus Standard TV, that leap was way bigger than from HDTV to 3DTV, maybe when more content comes out. I was hoping to get Avatar 3D, but those jerks are going to wait a year before releasing it. But atleast Comcast has the 3D Channel, maybe they will do more events in the future.TV is beautiful, nice and thin. One comment about the C9000 it won't support the pin-point dimming, so the C8000 is Samsungs best picture TV. That touchscreen remote can be purchased, but it won't allow you to watch TV on the remote with the C8000 like the C9000 does.Setup was simple, haven't really dug deep into the features. Sound is OK, but then again I'm used to my home theatre. Does extremely well with the glare and I haven't mounted it on the wall and I'm using the standard stand, comes in handy to turn it slighty to get the glare from the sun out of the picture.One more thing the 3D mode has some ghosting, I wonder if that will be fixed over time. I do think it is worse when your eyes get tired though. I don't mind the glasses, but I wouldn't wear them in public If you are getting a new TV, go for this one, don't be put off by the 3D as a gimic, all TVs are going to ship with them, I don't think you are paying a premimum for the HD. I still love my Pioneer Plasma, the thing is 6 years old and still has a great picture, but this is way better than the two Sharp LCDs I own, espicially the one I dropped and broke the screen on.
  • jacus 
  • 29-04-2011 18:24
należy wyróżnić jeszcze kabel iHDMI który jest drogi ale warto wydać na niego pieniądze bo nie występują problemy z nagrywaniem audycji na zewnętrzne PVRy

Skomentuj:

Znajdź nas na Facebooku
2014-11-23,
godz. 23:00
TVN
Podróżujący autem przyjaciele łapią gumę, najechawszy na drut rozciągnięty w poprzek drogi. Poszukując telefonu, trafiają do leśnej rudery. Wewnątrz znajdują ludzkie organy w słoikach i zwłoki. »